IKATAN CINTA MAHASISWA de siries

on 24.10.11
Siri 1 : TAUTAN HATI


Assalamualaikum..setelah lama tidak menulis rasenya.Dalam Susana dunia yang semakin mencabar sekarang ini, ramai manusia berebut-rebut mengejar kekayaan, kemewahan dan kesenangan duniawi tanpa memperdulikan lunas-lunas ajaran agama. Maka apa yang kita lihat sekarang, ramai golongan remaja yang telah terpesong akidah dan agamanya. Kini, saban hari kita didengarkan dengan pelbagai isu seperti ajaran sesat, pelacuran, rogol dan pelbagai lagi aktiviti yang tidak sihat. Jika keadaan ini terus berlaku, maka keruntuhan akidah dikalangan umat Islam akan menjadi berleluasa. Sebelum diulas dengan lebih mendalam akan peranan keluarga dalam pendidikan agama, kita perlu tahu akan apa yang dimaksudkan dengan akidah dan agama. Perkataan akidah itu menurut maksudnya adalah merujuk kepada kepercayaan atau keyakinan. Agama pula adalah kepercayaan kepada tuhan dan sifat-sifat serta kekuasaannya. Antara akidah dan agama itu adalah satu perkaitan yang seiringan. Semakin kuat pegangan agama seseorang semakin teguh akidahnya.
. Bagi mengukuhkan akidah, banyak langkah yang boleh kita lakukan antaranya ialah melakukan banyak perkara sunat seperti membaca Al Quran, solat tahajud dan bersedekah. Dalam keadaan kita melakukan aktiviti begini, jiwa dan hati kita akan terasa tenteram serta tenang. Keadaan ini akan menggalakkan diri kita untuk menambahkan amalan-amalan sunat dan dalam masa yang sama akan dapat mengukuhkan akidah.
Walaupun perkara ini bukan mudah untuk dilakukan, tapi dengan melakukan dengan permulaan yang sedikit dan melakukannya setiap hari adalah cara yang terbaik untuk melakukannya. Sentiasa memohon keampunan kepada Allah SWT juga boleh mengukuhkan akidah seseorang. Dalam kehidaupan harian kita, kita tidak pasti sama ada kita melakukan dosa atau tidak.. Jadi langkah yang terbaik adalah dengan sentiasa memohon keampunan kepada Allah SWT. Selain itu, bagi mengukuhkan akidah kita mestilah sentiasa mendalami pengetahuan dan ilmu keagamaan kita agar pengaruh-pengaruh dari luar tidak dapat mempengaruhi kita. Dalam suasana dunia yang semakin canggih, kita tidak akan terlepas daripada menerima pelbagai pengaruh sama ada baik atau buruk..
10 Perkara Yang Membatalkan Shahadah adalah

1. Bertawakkal dan bergantung kepada selain daripada Allah..
2. Mengingkari nikmat kurniaan Allah..
3. Bekerja dan beramal kerana selain daripada Allah..
4. Mencipta undang-undang sendiri di luar kehendak dan ketentuan Allah s.w.t..
5. Taat kepada selain daripada Allah kecuali kepada sesiapa yang diperintahkan supaya taat kepadanya.
6. Menjalankan hukuman selain dari hukum Allah.
7. Benci dan menentang salah satu dari ajaran Islam atau keseluruhannya.
8. Mencintai dunia mengatasi akhirat.
9. Menghina al-quran dan As-Sunnah dan ulama’ yang menegakkannya atau mempersendakan hokum allah atau syi’ar Islam.
10. Menghalalkan apa yang diharamkan oleh Allah dan sebaliknya

iNGAT Kawan-kawan yea!

Sesiapa yang berpegang kepada aqidah dan membentuk kehidupannya menurut tuntutan-tuntutannya, maka akan selamatlah hidupnya di dunia dan akhirat.InsyaAllah

0 comments:

Post a Comment