kenapa tajuk blog ini nadi perjuanganku

on 8.11.11
Dulunya aku seorang yang jahil tentang hukum agama.Sungguh dahulu aku ingat islam hanya di masjid ,di seolah ketika belajar pendidikan islam dan hanya ketika satu2 masa2 sahaja.begitu sekularnya aku tapi itulah dulunya aku.Mungkin sebab tinggal di kampung segala berita2 luar dari kampung tidakku ambil tahu.surat khabar hanya dijadikan alas makan atau bungkusan makanan.komputer kitika itu hnya satu rumah je yang ada.sungguh daifnya suasana kampung ketika suatu masa dahulu.

rata-rata kanak2 dan remaja2 di kampungku seangkatan dengan ku.berada didalam gelombang yang sama.Begitu sedikit sahaja yang mengenal islam secara total.termasuk keluarga ku.sedih bila hati ini mengenang kembali.

pada tahun 2006 sejarahku berubah.aku ditawarkan memasuki sebuah MRSM .Aku sedih dan pada masa yg sama aku bersyukur kerana Di sini aku telah mula kenal islam secara sedikit dalam.aku bergaul dengan beberapa kawan yang berada di dalam gelombang islam.sngat hebat,sangat menarik sangat tenang .aku baik dengan seorang ustaz disana .beliau cuba berusaha menunjukkan kepada pelajar bahawa islam bukan untuk saja dianuti ,bukan sekadar agama tetapi islam adalah the way of life .dont try to separate them..aku mula belajar basic dan mengamalkannya.inilah sinaran matahari pertama bagiku


2009-aku dihantar ke sebuah matrikulasi..bertambah bersyukur aku kerana masih wujud matrikulasi yang mmpunyai biah solehah.satu gelombang dan persekitaran solehah .Dsini aku belajar bersama kawan2 yang cintakan Allah dan jadikan islam the way of life.Aku dilantik sebgai naib presiden surau kerana dipilih oleh Allah untuk aku terus menggali islam itu sendiri.
Aku dilantik menjadi naqib dan menjaga lebih kurang 20 orang ahli usrah,,Astagfirullah aku telah mengabaikan mereka kerana merasakan diri ini tidak kuat dan kurng ilmu .Aku lupa Allah ada sentiasa dekat dengan diri ini untuk membantu aku..tapi aku tidak pernah sedar masa itu.Ya Allah ampuni aku..

2010-aku dicampakkan ke sebuah kampus.disini situasi lagi mencabar..lagi banyak manusia lagi banyak fahaman ,ideologi yang aku jumpa.golongan yang mendalami islam begitu sedikit sekiranya dibandingkan dengan jumlah pelajar ,tetapi aku yakin ramai siswa yang ingin mendalami islam atau mungkin mereka mempunyai latar cerita sama dengan aku .jadi tugas aku dan kawan-kawanku tolong mereka,pimpin mereka ke jalan yang sama dengan aku dalam masa yang sama menanam ilmu agama supaya keimanan sentiasa bertamabah..inilah nadiku.nadi perjuanganku .kerana matlamatku ingin mereka bersama kami melihat apa itu islam ,bukan sekadar menganuti tetapi menjadikannya sbgai cara hidup.4tahun kos aku disini .moga aku istiqamah dam mempertingkatkan lagi amalan ku,perjuanganku supaya makin ramai yang sudi naik kedalam gerabak keretapi di landasan ini.bak kata Assyahid Imam Hassan Al-banna
Allah, dengan sifat ArRahaman dan ArRahimNya,
memberi ketenangan dan
kepuasan kepada hambaNya yang beriman,
apabila Dia mahukan segala sesuatu urusan
Dia akan mempermudahkan hambaNya itu untuk
mencapainya


20_ _ -harapanku semoga aku istiqamah .semoga aku mendapat isteri sama fikrah denganku yang sama- memperjuangkan islam .sesungguhnya ibadahku, hidup dan matiku hanya untuk Allah
begitu mudah untuk menyatakannya tetapi untuk merealisasikan hakikatnya memang susah tapi aku berdoa agar kami semua istiqamah.yakin dengan janji Allah yakni sesiapa yang tolong agama Allah nescaya Allah akan menolongnya .kita bukan pemula dan juga penamat ingat dahulu HEro kita Rasulullah telah mnyebarkan risalah Allah dengan penuh kesabaran ,diteruskan para Sahabat,para khalifah ,sultan muhammad Al fateh,imam hassan Albanna dan bnyak lagi..kita pnyambung untaian2 dakwah ini.Doaku agar aku dan orang terdekat ku mengamalkan islam supaya selamat dunia dan yang penting Akhirat...

inilah serba sedikit jalan hidupku.hanya yang membaca ini sahaja yang tahu..

0 comments:

Post a Comment