"Impian Kita"

on 5.2.12
assalamualaikum hari ini kita membincangkan isu yang agak panas juga la..mahasiswa masuk university untuk ape? of course untuk kerje kan ?kalau dah kerje berapa nak gaji? RM1000 cukup x? Yes cukup kalau berada zaman 90 an dulu-dulu.Tapi sekarang of course not..laptop 1 pon dah melebihi seribu ringgit .xkan nak beli laptop pon nak bayar ansur-ansur kan? sekarang baru kita ,kalau dah berkeluarga,lagi besar kan duitnye diperlukan.hehe

so Perlukah kita menjadi kaya rakan pembaca sekalian? Penting sangatkah buat kita? Segelintir menganggap bahawa menjadi kaya menyebabkan diri mereka “terikat” dengan dunia, takut cintakan dunia. Bagi saya itu remeh semata-mata, kerana hakikatnya yang banyak membantu fakir miskin, dan member sumbangan adalah golongan yang mempunyai wang yang banya. Orang itu mampu memberi kerana mereka memiliki. Pada masa yang sama, saya tidak nafikan memang ada golongan yang kaya, tetapi kaya dengan cara makan harta orang, berjudi, rasuah dan sebagainya. Kalau anda lihat, mereka ini punyai rumah besar tetapi menjejakkan kaki ke surau mahupun masjid jarang-jarang sekali. Ada pun datang bila berlaku kematian dan sebagainya, seperti dalam sebuah cerekarama melayu, keluarganya punyai rumah besar, bapanya pemakan harta anak yatim, ibunya tidak pernah sembahyang bahkan “pedih” telingan mendengar orang baca Al-Quran, manakala anaknya belajar “oversea” sehingga bab menguruskan jenazah bapanya dan bacaan Yassin pun tidak reti. (Kita sudah melencong jauh nampaknya)
Balik kepada persoalan kita. Saya percaya pasti terlintas dalam hati dan fikiran perlukah kita menjadi kaya? Jawapanya PERLU. Mengapa perlu? Para pembaca sekalian, sebaik-baik manusia adalah mereka memberi kebaikan kepada orang lain, dan tangan di atas adalah lebih baik dari tangan di bawah. Kita PERLU menjadi kaya kerana Tuhan suka pada hambaNYA yang kaya. Malah mereka dituntut untuk mengejarnya. Kita PERLU menjadi kaya untuk menyara keluarga kita. Kita PERLU menjadi kaya untuk memberi duit kepada ibubapa kita. Kita PERLU menjadi kaya untuk masyarakat sekeliling kita. Malah kita PERLU menjadi kaya untuk membawa perubahan kepada sistem kewangan di Malaysia.
Pembaca sekalian pasti telah sedia maklum bahawa negara kita bukan negara Islam yang mengamalkan hukum Islam secara 100%. Isu berkenaan muamalat sering menjadi perbualan orang ramai kerana ia melibatkan makan minum mereka. Pasti pembaca pernah terfikir, “bersih”kah duit yang berada dalam simpanan bank. Tambahan pula dengan isu Amanah Saham Bumiputera (ASB) yang menjadi menjadi kekeliruan masyarakat, tidak tahu samada memegang kepada hukum HARUS ataupun HARAM. Apa yang saya cuba terangkan adalah betapa lemahnya sistem ekonomi Islam di Malaysia. Sememangnya usaha mengembangkan sistem ekonomi Islam sedang giat dilakukan, antaranya pengenalan terhadap sistem perbankkan Islam dan takaful. Namun, ia tidak memadai dengan hanya pelaksanaan peracangan tanpa penggunanya. Masih ramai juga yang tidak merasakan bahawa sistem perbankan yang dijalankan adalah tanggungjawab bersama. Terdapat segelintir masyarakat yang lebih selesa memilih sistem perbankkan konvensional kerana faktor “senang” dan “murah”. Walhal, apalah sangat nilai “senang & murah” berbanding barang yang halal lagi bersih.
Oleh itu, KAYA nya mampu menyumbang kepada perubahan sistem ekonomi negara. Bagaimana? Untuk pengetahuan pembaca sekalian, salah satu faktor ekonomi negara dapat berkembang adalah melalui pelaburan samada dalam mahupun luar negara. Ramai yang terkejut dengan bayaran gaji CEO Maybank, dikatakan mececah jutaan ringgit setahun, tetapi tiada seorang pun terfikir SIAPA SEBENARNYA YANG MEMBAYAR GAJI CEO Maybank. Pembaca sekalian, dalam sebuah syarikat, terutama syarikat berhad yang menjual saham mereka di Bursa Saham Malaysia (BSM) akan mempunyai barisan lembaga pengarah. Di mana, ahli dalam lembaga pengarah itu merupakan pemegang saham bagi syarikat tersebut. Tambahan pula, ahli lembanga pengarah tersebut merupakan individu yang mempunyai saham yang terbesar dalam syarikat itu, dan mereka juga merupakan pembuat keputusan syarikat tersebut. Jadi, apa kaitan dengan pembaca sekalian? Kaitannya adalah kita perlu menjadi KAYA untuk menjadi INDIVIDU itu. Individu yang membuat keputusan dalam syarikat. Bayangkan semua syarikat besar seperti Maybank, CIMB Bank, Gardenia, Nestle dan sebagainya dimiliki oleh mereka yang faham dan inginkan negara Islam. Pasti matlamat JIHAD EKONOMI kalian, mampu untuk kita capai, iaitu MENG”ISLAM”KAN EKONOMI.
Wallahua’lam.

0 comments:

Post a Comment