coretan KElantan

on 12.4.12
Jawapanya menyedarkan saya. Seperti baru sedar selepas koma 20 tahun lamanya. Sungguh! aku tidak menipu!

...apakah matlamat hidupku,apakah prinsip hidupku

semuanya tidak pernah ku hiraukan apatah lagi nak ku huraikan sebelum2 ni.

Dulu

Matlamat:-----
prinsip hidup:------

terasa sangat sonsang dan sangat inversly proportional.orang kata x ngam bro..

seorang motivator telah menyedarkan kan ku dan memang ku tahu itu teguran dari Allah sebenarnya .Terasa diri ini sangat hina ,terasa sangat tidak berguna .hidupku 20tahun terbuang begitu saja begitula metafora yang cuba ku gambarkan pada hari ini...saat itu aku cuba lari dari dunia sebenar , cuba lari dari kawan2..menyendiri adalah lebih baik bagiku pada saat itu..

apakah aku bahagia menjalani hidup berpuluh tahun yang lepas?
apakah erti kebahagiaan sebenarnya ?


Jika anda seorang muslim, pastinya anda mahu masuk syurga dan begitulah seterusnya.

aku tahu erti bahagia itu sangat subjektif. Namun konklusinya mudah untuk aku simpulkan.

Jika kita bahagia, pasti kita merasa gembira dan tiada sesalan pun kita rasai. Kesannya bukan sahaja nampak pada fizikal, ia turut jelas pada pancaran emosi dan lakaran rohani kita.

"Di mana silapnya?" soalku

adakah kerana aku ditakdirkan tinggal di pendalaman?
tidak! aku jahat kerana menyalahkan takdir..
AstgfirullahalAzim.......tangisku sendiri

kepada erti matlamat hidup.
apakah yang kita cari sebenarnya selama kita hidup ini.?

Dihari2 kemudian baruku paham..

satu jawapan yang ku temui adalah
medapatkan Keredhaan Ilahi.."sesungguhnya tidak aku ciptakan jin dan manusia melainkan untuk beribadah padaku."

ya medapatkan Keredhaan Ilahi..satu ayat yang mudah disebut ,mudah ditutur ,mudah saja dibicara dan didengari tapi amat2 susah untuk memenuhi tuntutannya.
kenapa ? ku cuba semak balik apakah pula prinsip hidup?

secara analogi indahnya sebegini , matlamat adalah tempat yang ingin dituju dan kenderaan yang digunakan untuk ke destinasi itu adalah prinsip hidup kita . Minyak,bateri enjin ,tayar pula adalah tuntuntan Allah seperti Ibadah wajib dan sunat,Akhlak2,ilmu2 dan adab2 dan banyak lagi Amar maaruf bekalan yang perlu ade supaya sampai ke destinasi iaitu keredhaan ilahi.

.Allah itu maha Kaya,Maha Besar ,Maha pemurah, Maha Penyanyang dan Maha pengampun.jadi Apakah tindakan kita .berubahlah, bertaubatlah kerana Allah menerima taubat hamba2nya .Ia adalah satu pesanan yang besar bukan buat orang lain tapi untuk pemilik blog ini sendiri, apakah aku sudah mencuba dengan paling baik,adakah aku ingin berubah sesungguhnya..

Yang lalu biar berlalu, siapa kita 20 tahun lepas tidak penting ,yang penting siapa kita pada tahun mendatang .

0 comments:

Post a Comment