share ,nasihat,cerita ,tegur

on 3.3.12
assalamualaikum.dah berhabuk rasenya blog ni.hampir sebulan jemari ini tidak menaip pada entry posting 4 nadi perjuanganku.Adakah nadi perjuangan ini sudah berhenti?atau berhenti sekejap? walau akal ini menidakkan tapi jauh di perosok hati yang paling dalam jawapannya hampir ya sebab hati mana bisa menipu kan.saat terkenang dosa ku yang lalu,aku menjadi lemah .tapi Allah itu maha pengampun .aku pegang ayat itu.Aku memang insan yang banyak khilaf ,jadi mana mungkin aku akan dapat pasangan yang baik,mane mungkin aku mampu atau layak menegur kawan2 ku yang hanyut dibuat arus dunia yang makin menguning mengeruhkan sesuci air yg bersih asalnya

pernah x sahabat2 merasakan perkara yang sama? mungkin Ya dan mungkin tiDak kan .Tapi ingatlah Allah telah berfirman sampaikanLah dari aku walaupun satu ayat .adakah kita nak tunggu kita perfect dahulu baru nak tegur orang atau nak tunggu ilmu penuh didada baru mula menasihati kawan2 yang berdekatan atau dengan erti kata lain BerDAkwah.mungkin bila mendengar sahaja perkataan "berdakwah" kita merasa seperi batu besar menghempap di kepala sendiri ,terasa sangat2 berat.jom tukar pemikiran kita .lebih bersikap positif .kita tegurlah jika kawan2 secara terang-terangan melakukan maksiat di depan kita dalam masa yang sama kita berusaha menjadi kearah yg lebih baik mungkin saja Allah menetapkan perkara itu berlaku di depan kita kerana tarbiah atau didikan halus dari Allah kerana kita berada dalam landasan yg sama

jika kita ingin berdakwah,berdakwahla secara berstrategi,berhemah kerana itulah yg dilaksanakan oleh junjungan besar kita iaitu nabi muhammad S.A.W .seeloknya sebelum itu buatlah REPO ,binalah jambatan barulah senang kita ingin melintasi hati dan menerobos jiwanya dan ianya dengan izin Allah.Saya menulis bukan kerana saya pandai,bukan kerana ilmu penuh didada dan bukan kerana saya baik,tapi saya nak agar kita sama2 menjaga ummat pada hari ini terutamnya kawan2 keluarga dan insan2 terdekat..

0 comments:

Post a Comment